ΠΕΡΙ ΝΗΣΤΕΙΑΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΜΕΤΑΛΗΨΗ
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος μᾶς λέει, ὅτι ὁ λόγος πού θεσπίσθηκε ἡ Μ. Τεσσαρακοστή ἦταν νά μπεῖ ἕνα φρένο στήν καταφρόνηση τοῦ Μυστηρίου τῆς Θ. Εὐχαριστίας!
Γράφει: «Παλαιότερα, πολλοί χριστιανοί, κοινωνοῦσαν, προπαντός πρίν τό Πάσχα, χωρίς προετοιμασία. Οἱ Πατέρες, βλέποντας τή ζημία πού προερχόταν ἀπό αὐτό, καθιέρωσαν σαράντα μέρες νηστεία καί προσευχή ὡς προετοιμασία» (Κατά Ἰουδαίων Γ. P.G. 47: 867).
Δηλαδή, οἱ χριστιανοί, ζημιώνονταν, κοινωνώντας, καί ζημιώνονταν, ἐπειδή κοινωνοῦσαν χωρίς προηγουμένως νά νηστέψουν!
Καί οἱ Πατέρες, ὡς μᾶς ἐξηγεῖ ὁ Ἅγιος Ἰωάννης, γιά νά διορθώσουν τό κακό, θέσπισαν σαράντα μέρες αὐστηρᾶς νηστείας καί ἐντόνου προσευχῆς, γιά νά κοινωνήσουν τό Πάσχα καί μόνο τό Πάσχα! ( Βλ. Mεγάλη Τεσσαρακοστή καί Θ. Κοινωνία. Romfea.gr 16.2.15).
Θά μποροῦσαν νά θεσπίσουν μιά ἑβδομάδα, ἤ δύο έβδομάδες ἀλλά δέν τό ἔκαναν! Γιά νά τό χωνέψουν καλά, πόσο μεγάλο πρᾶγμα εἶναι ἡ Θ. Κοινωνία!
Ἀπό τότε (4ος αἰ.) ἡ νηστεία συνδέθηκε μέ τή Θ. Εὐχαριστία. Καί ἐπειδή δέν ἦταν δυνατό, κάθε φορά πού κοινωνοῦσαν, νά νηστεύουν σαράντα μέρες, καθιερώθηκε ἑπταήμερος νηστεία πρό τῆς Θ. Κοινωνίας.
Αὐτός ἦταν ὁ λόγος, πού ἀρχικῶς (μέχρι 9ον περίπου αἰ.), ἡ νηστεία τῶν Χριστουγέννων, τῆς «Παναγίας», καί τῶν «Ἀποστόλων» ἦταν ἑπτά μέρες! (P.G. 138: 941).
«Προφανῶς ὡς πνευματική προετοιμασία γιά τή Θεία Κοινωνία», σημειώνει ὁ Βλάσιος Φειδᾶς (Ἐκκλησιαστική Ἱστορία, τ. Α΄, 2η ἔκδοση, σελ. 963).
Ο Νικόδημος παρατηρεῖ: «Συνέχειαν τῆς Θείας Μεταλήψεως διδάσκει ὁ παρόν Κανών… Πῶς γάρ οἱ θεῖοι Ἀπόστολοι ἤθελαν νά νομοθετήσουν πρᾶγμα ἀδύνατον;
66ος Κανόνας τῆς Ἁγίας Στ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ἐπιτάσσει τήν καθημερινή Θεία Κοινωνία κατά τήν Διακαινήσιμο Ἑβδομάδα.
Νικόδημος : ἄς μάθουν οἱ τωρινοί Χριστιανοί, ποίαν μέν ἁγίαν ζωήν ἐμεταχειρίζοντο ἐκεῖνοι εἰς τάς ἁγίας ταύτας τῆς Ἀναστάσεως ἡμέρας καί ποίαν ἐν τοῦ ἐναντίου ἄτακτον ζωήν ζῶιν αὐτοί τώρα καί ἄς διορθωθοῦν.
Κολλυβάδες - Ἀθανάσιος ὁ Πάριος:
ΑΠΑΝΤΑ ΑΓΙΟΥ ΣΥΜΕΩΝ ΘΕΣΑΛΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΙΕΡΕΙΣ
ΠΗΔΑΛΙΟ oi κάτωθι κανόνες της ΣΤ' Oικουμενικής διευκρινίζουν την σύγχυση του να μην νηστεύει ο άνθρωπος το Σάββατο, ητοι κατάλυσις ελαίου και οχι κατάλυσις εις πάντα
''Επειδή όμως η νηστεία θεωρείται από την Εκκλησία μας ως ένα άριστο μέσο προπαρασκευής, καθάρσεως και ετοιμασίας του πιστού, γι’ αυτό συνιστά στους πιστούς, που σε αραιά διαστήματα κοινωνούν, ή να προσέρχωνται στην θεία κοινωνία μετά από τις καθωρισμένες εκκλησιαστικές νηστείες (Μ. Τεσσαρακοστής, Αγίων Αποστόλων, Κοιμήσεως, Χριστουγέννων), ή να τηρούν, κατά δύναμιν, τριών ή περισσοτέρων ή και ολιγωτέρων ημερών νηστεία προ της θείας κοινωνίας.
Το θέμα αυτό βρίσκεται στην διάκρισι του πνευματικού, [χωρίς την ευχή του οποίου δεν πρέπει να πλησιάζουμε το ποτήριο της ζωής ] αφού ξεύροντας τα βάθη των καρδιών και τις συνθήκες της ζωής των πνευματικών του τέκνων, θα καθορίζη, αν κρίνη απαραίτητη, και την δια της νηστείας προπαρασκευή, ως και την διάρκειά της''
Καθηγητού Θεολογικής σχολής του Α.Π.Θ., Ιωάννου Μ. Φουντούλη: Απαντήσεις εις Λειτουργικάς απορίας. Τόμος Α”. ΣΤ’ έκδοσις. Εκδόσεις της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, Αθήναι, 1991. Η/Υ επιμέλεια Σοφίας Μερκούρη.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου